Jan Werich byl dramatik, prozaik, jeden z tvůrců avantgardního divadla a herec.. Vyrůstal v rodině úředníka. Studoval na reálném gymnáziu v Křemenově ulici v Praze, kde se spřátelil se svým pozdějším uměleckým partnerem a celoživotním přítelem...

Životopis

Jan Werich byl dramatik, prozaik, jeden z tvůrců avantgardního divadla a herec..

Vyrůstal v rodině úředníka. Studoval na reálném gymnáziu v Křemenově ulici v Praze, kde se spřátelil se svým pozdějším uměleckým partnerem a celoživotním přítelem Jiřím Voskovcem. Vysokoškolská studia práv nedokončil a od roku 1927 se natrvalo věnoval divadelní činnosti.

Spolu s Jiřím Voskovcem složil Jan Werich Vest Pocket Revue a jako studentské představení ji předvedli roku 1927 na jevišti Umělecké besedy v Praze. Pro velký úspěch se hrála i pod firmou Osvobozeného divadla založeného roku 1925 jako avantgardní divadlo Devětsilu. Zde Voskovec a Werich působili od roku 1929 jako autorsko-herecká dvojice až do 9. listopadu 1938, kdy bylo divadlo zavřeno.

Jan Werich a Jiří Voskovec vytvořili dvojici, která spolu s hudebníkem Jaroslavem Ježkem představovala u nás nový typ satiry v hudebně-dramatickém žánru. Po odebrání divadelní licence roku 1938 a pod tlakem politické perzekuce emigrovali všichni tři na jaře roku 1939 do USA. Jaroslav Ježek, který byl dlouhodobě vážně nemocen, tam roku 1942 zemřel.

Po návratu z emigrace založili Werich s Voskovcem divadlo V+W. Po odchodu Jiřího Voskovce do exilu působil Jan Werich v různých pražských divadlech, od roku 1955 řídil Divadlo satiry, které přejmenoval na Divadlo ABC. V partnerské dvojici s Miroslavem Horníčkem obnovil některé hry z repertoáru Osvobozeného divadla.

V roce 1968 chtěl Jan Werich emigroval do Rakouska, ale brzy se vrátil. V sedmdesátých letech 20. století nesměl téměř vystupovat.

Werichova žena Zdena rozená Housková (1906 – 1980) byla překladatelkou, dcera Jana (1936 – 1981) byla překladatelkou a herečkou.

Jan Werich zemřel po těžké nemoci.

Literární činnost Jana Wericha:

Werichova literární činnost souvisela od počátku s tvorbou pro Osvobozené divadlo. Poetiku her Voskovce a Werich určuje jejich intelektuální humor, který vyrůstal z fantazie, groteskní nadsázky a uvolněných představ, na postupech blízkých poetismu.
Smoking revue – 1928
Líčení se odročuje – 1929
Kostky jsou vrženy – 1929
Fata Morgana – 1929

Vývoj k politické satiře:
Sever proti Jihu – 1930
Ostrov Dynamit – 1930
Golem – 1931

Tvorba pod vlivem mezinárodní i domácí politické situace:
Caesar – 1932
Osel a stín – 1933
Kat a blázen – 1934
Balada z hadrů – 1935
Rub a líc – 1936
Těžká Barbora – 1937
Pěst na oko – 1938

Ve filmu a později i v televizi se Jan Werich angažoval nejen jako herec, ale i jako scénárista:
Pudr a benzín – 1932
Hej rup – 1934
Císařův pekař a Pekařův císař – 1951
Byl jednou jeden král – 1955
Až přijde kocour – 1962

Autorovu tvorbu ovlivnily i zkušenosti z cest do zahraničí:
Lincoln – 1933
Italské prázdniny – 1960

Ostatní literární tvorba:
Fimfárum – 1960, pohádkový soubor, který reprezentuje Werichovu prózu. V kontextu tzv. moderní pohádky zdůraznil jak tradici lidového podání, tak i prvky intelektuálního humoru.

Jan Werich vzpomíná – vlastně potlach – 1982, memoárová kniha, která zachycuje Werichova léta v Osvobozeném divadle a jeho pobyt v USA, Laska a sex


Pro bližší seznámení s Werichovými názory, úvahami a zkušenostmi nás podrobně seznamují knihy rozhovorů:
Rozhovory s Janem Werichem – 1982, s Jiřím Janouškem
Hovory s Janem Werichem – 1991, s Miroslavem Horníčkem