Ljuba Štíplová

scénáristka, básnířka

Narození:
30. dubna 1930
Úmrtí:
24. září 2009
Upravit profil
Ljuba Štíplová je básnířka, scénáristka, autorka příhod postaviček legendárního Čtyřlístku a námětů k mnoha Večerníčkům. Je držitelkou ceny za celoživotní práci s dětskou knihou, kterou uděluje každý rok nakladatelství Albatros. Ljuba Štíplová...

Životopis

Ljuba Štíplová je básnířka, scénáristka, autorka příhod postaviček legendárního Čtyřlístku a námětů k mnoha Večerníčkům. Je držitelkou ceny za celoživotní práci s dětskou knihou, kterou uděluje každý rok nakladatelství Albatros.

Ljuba Štíplová se narodila v Praze. Studovala na UMPRUM, obor sochařství, studia však nedokončila. Původně psala satiru především pro časopis Dikobraz. Dlouhá léta spolupracovala se Sluníčkem, kde vycházeli Atomíci. Téměř čtyřicet let vymýšlí příhody postaviček v Čtyřlístku.

Dílo Ljuby Štíplové:

Ljuba Štíplová vydávala publikace s básničkami:
Povídám, povídám neplechy
Příhody malého Kořínka

Je autorkou prvního českého Večerníčku s názvem>
Jak sluníčko rozdávalo stíny

druhý se jmenoval>
O poštovském panáčkovi.

První večerníčky režíroval Josef Lamka. Podílela se na mnoha televizních pořadech.

Čtyřlístek - od roku 1969 píše Ljuba Štíplová scénáře Čtyřlístku (komiks). Výtvarník Jaroslav Němeček si ho vymyslel původně pro své děti. Když vyšlo několik dílů a měly úspěch, rozhodl se pokračovat a nabídl spolupráci Štíplové, která trvá téměř čtyřicet let..

Čtyřlístek se přizpůsobuje době, postavičky telefonují z mobilů, fotí digitálními fotoaparáty, surfují na internetu. Jenom kuchyň Fifinky se nemění, protože je to kuchyň malířova dětství a tu si on nedá vzít.
Psát komiks není jednoduché, jak by se zdálo. Musí vyjít vtip, nesmí to být moc upovídané, v jednom okénku nemůže jedna postava mluvit dvakrát.

Každý díl Čtyřlístku má devět stran, proto je těžké udržet v činnosti všechny čtyři postavy. Děti jsou navíc velmi všímaví a přísní čtenáři.

Autorka má ráda večerníčky se živými zvířaty od Václava Chaloupka, jinak se jí zdá, že většina současných tvůrců se příliš ohlíží po vzorech ze západu.