Djuna Barnesová byla americká žurnalistka, prozaička a dramatička.
Djuna Barnesová přešla v roce 1915 od žurnalistiky k próze a dramatu. Patřila k poválečným emigrantům amerických umělců do Paříže, kde pak strávila mnoho let. Přispívala do...
Životopis
Djuna Barnesová byla americká žurnalistka, prozaička a dramatička.
Djuna Barnesová přešla v roce 1915 od žurnalistiky k próze a dramatu. Patřila k poválečným emigrantům amerických umělců do Paříže, kde pak strávila mnoho let. Přispívala do tamních anglických avantgarních časopisů.
Djuna ve svých dílech ukazuje rozvrat individuálních duší a společenských vztahů. Pro ilustraci často ukazuje příbuznost člověka se světem zvířat, a to v dobrém i zlém.
Povídky:
Kniha – 1923, směs povíde, her a veršů. Povídky byly později přetištěny v New Yorku jako:
Noc mezi koni – 1929
Povídky – 1962, opětovné anglické vydání těchto a dalších nových povídek a jejich současné americké vydání, svědčí o autorčině úspěchu.
Romány:
Poučena díly Čechova i francouzskými mistry prózy, utvořila si Barnesová svůj osobitý a výmluvný styl.
Ryder – 1928 v New Yorku, první rétoricky nadnesený román kontrastující lidské trápení s neuvědomělým klidem zvěře.
Noční les – 1936, v románu je bestiálnost přisouzena lidské čeledi.Skupina ztroskotanců v Paříži a zvláště postava zpustlého německého lékaře patří k vynikajícím charakterům moderní literatury. Předmluva T. S. Eliota z ní učinila naprostou senzaci. Proto se autorka, aniž by o to usilovala, se stala jakousi modlou modernistických směrů.
Dramatická tvorba:
Památná průkopnická scéna Provincetownských herců nastudovala v New Yorku její tři hry již v letech 1919 – 1920.
Antifóna – 1958, chaotická, údajně surrealistická hra, kde symbolem bezduchosti jsou tentokrát loutky.
Djuna Barnesová přešla v roce 1915 od žurnalistiky k próze a dramatu. Patřila k poválečným emigrantům amerických umělců do Paříže, kde pak strávila mnoho let. Přispívala do tamních anglických avantgarních časopisů.
Dílo Djuny Barnesové:
Djuna ve svých dílech ukazuje rozvrat individuálních duší a společenských vztahů. Pro ilustraci často ukazuje příbuznost člověka se světem zvířat, a to v dobrém i zlém.
Povídky:
Kniha – 1923, směs povíde, her a veršů. Povídky byly později přetištěny v New Yorku jako:
Noc mezi koni – 1929
Povídky – 1962, opětovné anglické vydání těchto a dalších nových povídek a jejich současné americké vydání, svědčí o autorčině úspěchu.
Romány:
Poučena díly Čechova i francouzskými mistry prózy, utvořila si Barnesová svůj osobitý a výmluvný styl.
Ryder – 1928 v New Yorku, první rétoricky nadnesený román kontrastující lidské trápení s neuvědomělým klidem zvěře.
Noční les – 1936, v románu je bestiálnost přisouzena lidské čeledi.Skupina ztroskotanců v Paříži a zvláště postava zpustlého německého lékaře patří k vynikajícím charakterům moderní literatury. Předmluva T. S. Eliota z ní učinila naprostou senzaci. Proto se autorka, aniž by o to usilovala, se stala jakousi modlou modernistických směrů.
Dramatická tvorba:
Památná průkopnická scéna Provincetownských herců nastudovala v New Yorku její tři hry již v letech 1919 – 1920.
Antifóna – 1958, chaotická, údajně surrealistická hra, kde symbolem bezduchosti jsou tentokrát loutky.