Upravit profil
Edward Albee je americký dramatik a scenárista. Bývá řazen k absurdnímu dramatu, i když sám sebe řadí mezi realistické autory.
Edward Albee své biologické rodiče nepoznal. Brzy po narození byl adoptován rodinou divadelního podnikatele Reeda...
Životopis
Edward Albee je americký dramatik a scenárista. Bývá řazen k absurdnímu dramatu, i když sám sebe řadí mezi realistické autory.
Edward Albee své biologické rodiče nepoznal. Brzy po narození byl adoptován rodinou divadelního podnikatele Reeda Albeeho. Po neshodách s nevlastní matkou odešel v osmnácti letech z domova. Studium na Kolumbijské univerzitě nedokončil. Literárně začal tvořit již v době školní docházky.
Edward Albee vystřídal řadu zaměstnání, byl např. textařem v rozhlase, novinářem, rozhlasovým moderátorem, ředitelem divadla. Od roku 1959 se věnuje literární činnosti ve svobodném povolání.
Albeeho hry jsou většinou kombinací absurdního a tradičního dramatu jednoty času, místa a děje a psychoanalytických postupů. Absurditu situací vyjadřuje i jazykově - vulgarismy, fráze. V krátkých,často jednoaktových hrách zobrazuje člověka v krizových situacích samoty nebo přetvářky.Jeho hry vycházejí často z reálné skutečnosti. Zprvu nacházel větší ocenění v cizině než u nedůtklivějších Američanů.
Stalo se v ZOO - 1959, první úspěšná hra - aktovka o vyšinutém hrdinovi, který nastrojil vlastní smrt. Hra měla světovou premiéru v Berlíně.
Smrt Bessie Smithové - 1960, hra napsaná podle skutečné události. Lhostejný postoj bílých lékařů ke smrtelnému poranění černošské zpěvačky. Světová premiéra hry se konala opět v Berlíně.
Balada o smutné kavárně - 1963, dramatizace novely Carson Mc Cullersové.
Pískoviště - 1959, krátká hra o generačních problémech. Ukazuje krutý postoj rodiny k přestárlé babičce.
Americký sen - 1961, hra o měšťácké rodině, ve které rodiče utýrají adoptovaného syna, protože nevyhovuje jejich představám o dokonalém americkém jinochovi.
Kdo se bojí Virginie Woolfové? - 1962, v Čechách pod titulem Kdopak by se Kafky bál.
Pravděpodobně nejúspěšnější autorova celovečerní hra, v níž neexistující, vymyšlený syn je nejen pojítkem bezdětných manželů, ale i zdrojem jejich vzájemného ponižování a týrání, je symbolem životní přetvářky a sebeklamu.
Edwarda Albeeho zajímají:
témata mezilidského kontaktu a důsledky ztráty vzájemné komunikace:
Křehká rovnováha - 1966
témata smrti a umírání:
Maličká Alenka - 1965
Je po všem - 1971
Tři ženy - 1991
vývoje a evoluce:
Pobřeží - 1976
Na základě bohatých výtěžků z mezinárodních inscenací pronajal Albee divadlo na podporu mladých dramatiků. V něm se v letech 1963 - 69 šest měsíců v roce konala týdně nastudovaná premiéra s 5 - 6 reprízami hry některého mladého autora.
Edward Albee se řadí mezi světově uznávané dramatiky. Vedle vlastní tvorby (přes 20 her) dramaticky adaptoval i díla jiných autorů.
Za své dílo získal Edward Albee řadu ocenění, např. třikrát Pulitzerovu cenu - Křehká rovnováha, Pobřeží, Tři ženy.
Edward Albee své biologické rodiče nepoznal. Brzy po narození byl adoptován rodinou divadelního podnikatele Reeda Albeeho. Po neshodách s nevlastní matkou odešel v osmnácti letech z domova. Studium na Kolumbijské univerzitě nedokončil. Literárně začal tvořit již v době školní docházky.
Edward Albee vystřídal řadu zaměstnání, byl např. textařem v rozhlase, novinářem, rozhlasovým moderátorem, ředitelem divadla. Od roku 1959 se věnuje literární činnosti ve svobodném povolání.
Dílo Edwarda Albeeho:
Albeeho hry jsou většinou kombinací absurdního a tradičního dramatu jednoty času, místa a děje a psychoanalytických postupů. Absurditu situací vyjadřuje i jazykově - vulgarismy, fráze. V krátkých,často jednoaktových hrách zobrazuje člověka v krizových situacích samoty nebo přetvářky.Jeho hry vycházejí často z reálné skutečnosti. Zprvu nacházel větší ocenění v cizině než u nedůtklivějších Američanů.
Stalo se v ZOO - 1959, první úspěšná hra - aktovka o vyšinutém hrdinovi, který nastrojil vlastní smrt. Hra měla světovou premiéru v Berlíně.
Smrt Bessie Smithové - 1960, hra napsaná podle skutečné události. Lhostejný postoj bílých lékařů ke smrtelnému poranění černošské zpěvačky. Světová premiéra hry se konala opět v Berlíně.
Balada o smutné kavárně - 1963, dramatizace novely Carson Mc Cullersové.
Pískoviště - 1959, krátká hra o generačních problémech. Ukazuje krutý postoj rodiny k přestárlé babičce.
Americký sen - 1961, hra o měšťácké rodině, ve které rodiče utýrají adoptovaného syna, protože nevyhovuje jejich představám o dokonalém americkém jinochovi.
Kdo se bojí Virginie Woolfové? - 1962, v Čechách pod titulem Kdopak by se Kafky bál.
Pravděpodobně nejúspěšnější autorova celovečerní hra, v níž neexistující, vymyšlený syn je nejen pojítkem bezdětných manželů, ale i zdrojem jejich vzájemného ponižování a týrání, je symbolem životní přetvářky a sebeklamu.
Edwarda Albeeho zajímají:
témata mezilidského kontaktu a důsledky ztráty vzájemné komunikace:
Křehká rovnováha - 1966
témata smrti a umírání:
Maličká Alenka - 1965
Je po všem - 1971
Tři ženy - 1991
vývoje a evoluce:
Pobřeží - 1976
Na základě bohatých výtěžků z mezinárodních inscenací pronajal Albee divadlo na podporu mladých dramatiků. V něm se v letech 1963 - 69 šest měsíců v roce konala týdně nastudovaná premiéra s 5 - 6 reprízami hry některého mladého autora.
Edward Albee se řadí mezi světově uznávané dramatiky. Vedle vlastní tvorby (přes 20 her) dramaticky adaptoval i díla jiných autorů.
Za své dílo získal Edward Albee řadu ocenění, např. třikrát Pulitzerovu cenu - Křehká rovnováha, Pobřeží, Tři ženy.