Marsden Hartley
spisovatel, básník, malíř
- Narození:
- 4. ledna 1877
- Úmrtí:
- 2. října 1943
Upravit profil
Marsden Hartley, původním jménem Edmund Hartley, byl americký malíř, básník a spisovatel.
New York
Když bylo Hartleyovi dvaadvacet let, přestěhoval se do New Yorku, kde navštěvoval National Academy of Design a studoval malířství na Art...
Životopis
Marsden Hartley, původním jménem Edmund Hartley, byl americký malíř, básník a spisovatel.
New York
Když bylo Hartleyovi dvaadvacet let, přestěhoval se do New Yorku, kde navštěvoval National Academy of Design a studoval malířství na Art Students League of New York pod vedením Williama M. Chase. Jako velký obdivovatel Alberta P. Rydera navštěvoval Hartley jeho ateliér v Greenwich Village tak často, jak to jen bylo možné. Během pobytu v New Yorku se seznámil s Alfredem Stieglitzem a stal se členem skupiny Stieglitzovy Galerie 291. Hartley měl první velkou samostatnou výstavu v galerii 291 v roce 1909 a další o tři roky později. Byl součástí kulturního předvoje jako byli Gertrude Steinová, Hart Crane, Charles Demuth, Georgia O'Keeffeová, Fernand Léger, Ezra Pound, Arnold Ronnebeck a další.
Hartley, který byl gay, namaloval Portrét německého důstojníka (1914), který byl ódou na Karla von Freyburga, bratrance jeho přítele Arnold Ronnebecka a pruského poručíka, do kterého byl zamilován před von Freyburgovou smrtí v první světové válce.
Cesty
Marsden Hartley na počátku 20. století cestoval po Spojených státech a Evropě. Je považován za raného modernistu, který byl po valnou část svého života kočovným malířem. Maloval od Maine po Massachusetts, v Novém Mexiku, Kalifornii, New Yorku a západní Evropě. Nakonec, po mnoha letech strávených mimo svůj rodný stát, se do Maine vrátil a zůstal zde po zbytek svého života. Chtěl se stát „malířem Maine“ a zobrazovat americký místní život. Tak se stal členem regionalistů, skupiny výtvarníků od počátku do poloviny 20. století, kteří usilovali reprezentovat zřetelně „americké umění.“
Psaní
Kromě toho, že je považován za jednoho z předních amerických malířů první poloviny 20. století, psal Hartley také verše, eseje a povídky.
Cleophas and His Own: A North Atlantic Tragedy je povídka napsaná na základě dvou pobytů s rodinou Masonových v letech 1935 a 1936 v Lunenburg County v Novém Skotsku, rybářské komunitě na East Point Island. Hartley, zralý padesátník, zde našel nevinnou i bouřlivou lásku a smysl rodiny, který hledal od doby svého nešťastného dětství v Maine. Dopad této zkušenosti trval až do jeho smrti v roce 1943 a pomohl rozšířit rozsah jeho vrcholného díla, které zahrnovalo řadu obrazů Masonových.
V Cleophas and His Own, napsaném v Novém Skotsku na podzim 1936 a přetištěném v Marsden Hartley and Nova Scotia, Hartley vyjadřuje svůj nesmírný zármutek nad tragickým utonutím Masonových synů. Nezávislý filmař Michael Maglaras natočil vynikající film Cleophas and His Own, který měl premiéru v roce 2005.
New York
Když bylo Hartleyovi dvaadvacet let, přestěhoval se do New Yorku, kde navštěvoval National Academy of Design a studoval malířství na Art Students League of New York pod vedením Williama M. Chase. Jako velký obdivovatel Alberta P. Rydera navštěvoval Hartley jeho ateliér v Greenwich Village tak často, jak to jen bylo možné. Během pobytu v New Yorku se seznámil s Alfredem Stieglitzem a stal se členem skupiny Stieglitzovy Galerie 291. Hartley měl první velkou samostatnou výstavu v galerii 291 v roce 1909 a další o tři roky později. Byl součástí kulturního předvoje jako byli Gertrude Steinová, Hart Crane, Charles Demuth, Georgia O'Keeffeová, Fernand Léger, Ezra Pound, Arnold Ronnebeck a další.
Hartley, který byl gay, namaloval Portrét německého důstojníka (1914), který byl ódou na Karla von Freyburga, bratrance jeho přítele Arnold Ronnebecka a pruského poručíka, do kterého byl zamilován před von Freyburgovou smrtí v první světové válce.
Cesty
Marsden Hartley na počátku 20. století cestoval po Spojených státech a Evropě. Je považován za raného modernistu, který byl po valnou část svého života kočovným malířem. Maloval od Maine po Massachusetts, v Novém Mexiku, Kalifornii, New Yorku a západní Evropě. Nakonec, po mnoha letech strávených mimo svůj rodný stát, se do Maine vrátil a zůstal zde po zbytek svého života. Chtěl se stát „malířem Maine“ a zobrazovat americký místní život. Tak se stal členem regionalistů, skupiny výtvarníků od počátku do poloviny 20. století, kteří usilovali reprezentovat zřetelně „americké umění.“
Psaní
Kromě toho, že je považován za jednoho z předních amerických malířů první poloviny 20. století, psal Hartley také verše, eseje a povídky.
Cleophas and His Own: A North Atlantic Tragedy je povídka napsaná na základě dvou pobytů s rodinou Masonových v letech 1935 a 1936 v Lunenburg County v Novém Skotsku, rybářské komunitě na East Point Island. Hartley, zralý padesátník, zde našel nevinnou i bouřlivou lásku a smysl rodiny, který hledal od doby svého nešťastného dětství v Maine. Dopad této zkušenosti trval až do jeho smrti v roce 1943 a pomohl rozšířit rozsah jeho vrcholného díla, které zahrnovalo řadu obrazů Masonových.
V Cleophas and His Own, napsaném v Novém Skotsku na podzim 1936 a přetištěném v Marsden Hartley and Nova Scotia, Hartley vyjadřuje svůj nesmírný zármutek nad tragickým utonutím Masonových synů. Nezávislý filmař Michael Maglaras natočil vynikající film Cleophas and His Own, který měl premiéru v roce 2005.