Terry Deary je anglický spisovatel a historik. Proslavila ho série kratších, odlehčených knih o historii, Děsivé dějiny (Horrible Histories), podle kterého byl natočen i kreslený televizní seriál. Množství jeho knih vyšlo i v češtině. V duchu...
Životopis
Terry Deary je anglický spisovatel a historik. Proslavila ho série kratších, odlehčených knih o historii, Děsivé dějiny (Horrible Histories), podle kterého byl natočen i kreslený televizní seriál. Množství jeho knih vyšlo i v češtině. V duchu svých populárně naučných knih zastává názor, že by školy měly děti učit spíše praktickým dovednostem místo přesným všeobecným znalostem.
"Školy mě nezajímají. V 21. století nemají význam. Byly jen viktoriánským nástrojem, jak dostat děti do škol. Kdo rozhodl, že je poslání třiceti dětí téhož věku do školní třídy s jedním učitelem tou nejlepší vzdělávací metodou? V mojí třídě bylo 52 dětí a vše, co jsem se naučil, bylo jak udělat Eleven plus exam*. Zkoušení je smrtí vzdělávání. Děti by měly v jedenácti letech opustit školu a jít pracovat. Nikoliv kutat v dolech nebo čistit komíny, ale pracovat na počítačích nebo něco jiného zajímavého. Vše, co jsem se naučil od jedenácti let, byla ztráta času. Trigonometrie, Boylův zákon - nikdy mi to k ničemu nebylo. Měli mě učit to, co jsem pak opravdu potřeboval, jako budování vztahů, rodičovství a vydělávání pěněz. O těhle věcech jsem v osmnácti neměl ani ponětí. Školy se musí změnit."
"Školy mě nezajímají. V 21. století nemají význam. Byly jen viktoriánským nástrojem, jak dostat děti do škol. Kdo rozhodl, že je poslání třiceti dětí téhož věku do školní třídy s jedním učitelem tou nejlepší vzdělávací metodou? V mojí třídě bylo 52 dětí a vše, co jsem se naučil, bylo jak udělat Eleven plus exam*. Zkoušení je smrtí vzdělávání. Děti by měly v jedenácti letech opustit školu a jít pracovat. Nikoliv kutat v dolech nebo čistit komíny, ale pracovat na počítačích nebo něco jiného zajímavého. Vše, co jsem se naučil od jedenácti let, byla ztráta času. Trigonometrie, Boylův zákon - nikdy mi to k ničemu nebylo. Měli mě učit to, co jsem pak opravdu potřeboval, jako budování vztahů, rodičovství a vydělávání pěněz. O těhle věcech jsem v osmnácti neměl ani ponětí. Školy se musí změnit."